بالابر شیشه خودرو یکی از مهم ترین بخش های خودرو می باشد.در صورت آسیب
دیدن بالابر شیشه باید هر چه سریعتر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام
کرد. در این مقاله توضیحاتی درباره نحوه عملکرد بالابر شیشه,تعمیر
بالابر,تعویض بالابر و راه های نگهداری جهت جلوگیری از خراب شدن بالابر
آورده شده است.
(جهت اطلاع از قابل تعمیر بودن بالابر و همچنین هزینه تعمیر یا
تعویض شیشه بالابر 206 با ما تماس بگیرید.)
ابتدا برق مثبت از باطری به فیوز اصلی مدار وارد می شود و با گذر از فیوز به سوئیچ می رسد.اگر سوئیچ را بچرخانیم برق از سوئیچ خودرو خارج شده و وارد مدار می شود.در ابتدای مسیر بعد از سوئیچ وارد فیوزی با ظرفیت 30 آمپر می شود.پس از عبور از فیوز جریان برق به 3 شاخه تقسیم شده,این سه شاخه برق تقسیم شده از بعد از فیوز به سر کلید های شیشه بالابر پراید میرسد.سه کلید, یکی از این سه کلید بر روی درب سمت شاگرد برای شیشه بالابر همان درب تعبیه شده و دو کلید نیز در سمت مخالف یعنی بر روی درب راننده تعبیه شده یک کلید برای شیشه درب راننده و یک کلید نیز برای شیشه درب شاگرد.داخل هر کلید 2 کنتاکت قرار دارد,به چه دلیل؟به دلیل اینکه موتور شیشه بالابر قابلیت چرخش در دو جهت بالا و پایین بردن شیشه را داشته باشد.وصل کردن برق به یک پایه موتور آن را به سمت راست و اتصال جریان برق به پایه دیگر موتور بالابر آن را به گردش در می آورد.کنتاکت , تعیین کننده جهت ورود برق به پایه موتور شیشه بالابر می باشد.
-زمانی که شیشه توسط بالابر به پایین یا بالا برده می شود و به
انتهای مسیر خود می رسد , دست خود را از روی کلید بردارید.عدم
برداشتن دست از کلید باعث فشار به موتور بالابر می شود و باعث
سوختن موتور بالابر خواهد شد.
-ماهوتی یا لاستیک دور شیشه درب
را چک کنید و همیشه مسیر حرکت شیشه بر روی لاستیک را چرب نگه دارید
این کار باعث جلوگیری از ترک خوردن لاستیک می شود.
موتور شیشه بالابر-قرقره سیم گیر-قرقره هدایت کابل بالایی و پایینی-کابل سیمی شیشه بالابر-سیم گیر شیشه-نگهدارنده شیشه-بدنه و ریل شیشه بالابر.
در صورت خرابی شیشه بالابر خودرو شما دچار مشکل جدی خواهد شد.مخصوصا اگر خودروی شما فاقد پارکینگ باشد و مجبور باشید خودرو خود را کنار خیابان پارک کنید و یا خرابی بالابر زمانی که شما قصد سفر را دارید بخصوص اگر هوا سرد باشد.پس بهتر است هنگام خرابی بالابر شیشه نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کردید.
بالابر شیشه پراید دارای چند بخش بوده و مکانیزم حرکتی آن باعث بالا و پایین شدن شیشه می شود.تعمیر خرابی خود بالابر در صورتی که قطعات مصرفی آن بیش از هزینه یا نزدیک به هزینه بالابر کامل را نداشته باشد به صرفه است.بدین صورت که مثلا با خرابی قطعه سیم گیر شیشه یا خرابی بخش قرقره سیم جمع کن یا مثلا پارگی کابل نیازی به هزینه اضافی جهت تعویض کل سیستم بالابر ندارید و می توانید بالابر شیشه خود را تعمیر کنید اما خرابی همزمان چند بخش از بالابر مثلا سوختگی موتور و پارگی کابل نیاز به تعویض بالابر را دارد.تمامی قطعات موجود در بالابر شیشه پراید قابلیت تعویض و تعمیر را دارد.
عموما شیشه درب جلو , در پراید دارای بالابر برقی و درب عقب بالابر
دستی می باشد.درب عقب قابلیت برقی شدن را نیز دارد.بالابر شیشه جلو
نیروی گشت آور جهت به حرکت در آوردن شیشه را توسط موتور برقی را تامین
می کند و در بالابر شیشه دستی در درب عقب توسط دسته چرخان شیشه بالابر
و به صورت فیزیکی نیروی گشت آور جهت به حرکت در آوردن شیشه تامین می
گردد.
در بالابر شیشه برقی ولتاژ وارد شده به موتور امکان چرخش در
جهات را ایجاد می کند.در انتهای موتور , قرقره سیم گیر تعبیه شده که
کابل به دور آن چرخیده می شود.با چرخش قرقره کابل از یک سمت به دور
قرقره پیچیده و از سمت دیگر خارج می شود و با حرکت معکوس موتور , این
حرکت کابل معکوس می شود.کابل سیمی توسط شلنگی مخصوص به دو سر بدنه
بالابر که ریل بالابر می باشد,متصل می شود.
بر روی ریل , قطعه
نگهداره شیشه قرار دارد که توسط سیم گیر به کابل ها متصل می شود. قطعه
نگهدارنده شیشه توسط فشار وارده توسط کابل ها بر روی ریل بالابر شیشه
به حرکت درآمده و باعث نیروری حرکتی جهت بالا و پایین شدن شیشه می
شود.در بالابر دستی نیروی وارده به چرخ دنده وارد می شود و حرکت چرخ
دنده دسته ای فلزی را به چپ یا راست هدایت می کند.در انتهای این دسته
فلزی , براکتی فلزی به صورت ریلی قرار دارد که توسط چسب به زیر شیشه
متصل می شود که با حرکت دسته فلزی شیشه توسط براکت به بالا و پایین
هدایت می شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به دکترگلس می باشد ©