بالابر شیشه خودرو یکی از مهم ترین بخش های خودرو می باشد.در صورت آسیب
دیدن بالابر شیشه باید هر چه سریعتر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام
کرد. در این مقاله توضیحاتی درباره نحوه عملکرد بالابر شیشه,تعمیر
بالابر,تعویض بالابر و راه های نگهداری جهت جلوگیری از خراب شدن بالابر
آورده شده است.
(جهت اطلاع از قابل تعمیر بودن بالابر و همچنین هزینه تعمیر یا
تعویض شیشه بالابر 405 با ما تماس بگیرید.)
قطعات بالابر شیشه پژو 405 قابلیت تعویض را دارا می باشد بدین معنی که در صورت خرابی یک قطعه قابلیت تعویض قطعه وجود دارد و از تعویض کامل بالابر و صرف هزینه بالا جلوگیری می شود.پارگی کابل سیمی بالابر,خوردگی و شکستگی قرقره سیم جمع کن و خرابی سیم جمع کن از علل شایع خرابی سیستم بالابر شیشه پژو 405 می باشد.در صورت خرابی یک بخش از یک سیستم بالابر تعمیر آن توجیه اقتصادی جهت تعمیر را دارا می باشد.در صورت خرابی چند بخش از سیستم بالابر تعمیر آن توجیه اقتصادی نداشته و باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.
ابتدا برق مثبت از باطری به جعبه برق کالسکه ای رفته و در جعبه
تقسیم به 4 شاخه تقسیم می شود.
شاخه اول :از پایه یک جعبه
تقسیم به پایه یک سوئیچ می رود.
شاخه دوم : از پایه دوم سوکت
جعبه تقسیم به پایه دوم جعبه فیوز می رود.
این ولتاژ در جعبه
فیوز از فیوزی 30 آمپری عبور داده شده و به پایه 3A می رسد و پس از
عبور به پایه سوم رله شیشه بالابر می رسد.در این زمان اگر ما سوئیچ
را متصل کنیم برقی مثبت از پایه یک سوئیچ به پایه یک جعبه فیوز
متصل شده و در داخل جعبه فیوز به 2 شاخه تقسیم می شود.
شاخه
اول: از فیوز 15 آمپری گذر داده شده و به پایه 4B می رسد و پس از
عبور از آن به پایه 3B کنترل یونیت شیشه بالابر می رسد.
شاخه
دوم:از یک فیوز15 آمپری گذر کرده و به پایه 2A می رسد و پس از عبور
از آن به پایه یک رله می رسد و رله تحریک می شود و برق مثبت را از
پایه 5 خود خارج می سازد و پس از خروج برق از رله به 4 شاخه
تقسیم می شود.
2 شاخه اول یکی به پایه 5A کنترل یونیت رفته و
بعدی به پایه 4 کلید سمت راننده می رسد و باعث روشن شدن چراغ داخل
کلید می شود.
2 شاخه بعدی هر کدام به پایه 3 کلید های سمت
راننده برای شاگرد و سمت شاگرد می روند و چراغ های داخل کلید ها را
روشن می کند.
در این حالت اگر ما کلید شیشه بالابر سمت راننده
را برای موتور شیشه بالابر سمت شاگرد را جهت بالا بردن شیشه ها
بفشاریم,برق مثبت از پایه یک کلید خارج شده و به پایه 4 کلید سمت
شاگرد می رسد و پس از عبور از کنتاکت به پایه 5 کلید رسیده و پس از
عبور از ان به پایه 2 موتور شیشه بالابر می رسدو برق و اتصال بدنه
از پایه یک کلید تامین می شود.در این حالت اگر کلید سمت شاگرد را
برای پایین بردن شیشه بفشاریم,برق مثبت از پایه یک کلید به پایه یک
موتور شیشه بالابر رسیده و شیشه به سمت پایین حرکت می کند.در حالت
بعد اگر ما کلید سمت راننده را برای پایین آوردن شیشه سمت راننده
بفشاریم برق منفی از پایه 3 کلید خارج شده و به پایه 5B کنترل
یونیت می رسد و کنترل یونیت نیز یک برق منفی
از پایه 1A و یک برق مثبت از پایه 4A خود به موتور شیشه بالابر می
رساند و شیشه به سمت پایین حرکت داده می شود.در حالت بعد اگر ما
بخواهیم که شیشه ما به صورت اتومات به بالا حرکت کند :کلید بالابر
سمت راننده را تا انتها فشار می دهیم تا 2 برق منفی یکی از پایه 2
به پایه 4B کنترل یونیت و بعدی از پایه 6 به پایه 2B کنترل یونیت
برسد.در این حالت کنترل یونیت یک برق منفی از پایه 4A و یک برق
مثبت از پایه 1A خود به موتور شیشه بالابر می فرستد و تا زمانی که
شیشه تا انتها بالا نرود ارسال برق ادامه دارد.
خرابی و عدم کارکرد بالابر شیشه جهت بالا و پایین بردن شیشه می
تواند از موارد گفته شده در پایین باشد:
-خرابی می تواند از کلید شیشه بالابر باشد.
-سوختگی فیوز یا
خرابی در مسیر سیم کشی برق شیشه بالابر.
-خرابی خود مکانیزم
بالابر.
اگر با فشار دادن کلید صدای موتور شیشه بالابر به گوش می رسد و
شیشه درب شما حرکت نمی کند , مسیر سیم کشی و فیوز کاملا سالم
است.
اگرصدای موتور شیشه بالابر شنیده نمی شود یعنی خرابی
برای مسیر بعد از موتور بوده و احتمالا خرابی قرقره یا پارگی کابل
می شود.
جهت تعمیر مکانیزم بالابر به مراکز خدماتی مراجعه
کنید.در صورت خرابی فیوز یا کلید خودتان نیز می توانید نسبت به
تعویض آن اقدام کنید.
-بدنه اصلی تشکیل شده از ریل بالابر و نقاط اتصال به بدنه درب
-موتور محرک شیشه بالابر,این موتور توسط سه پیچ به بدنه متصل می
شود.
-سیم شیشه بالابر
-قرقره ای که به موتور شیشه بالابر متصل است و وظیفه گردش سیم در
بالابر را بر عهده دارد
-قرقره هدایت سیم در پایین و بالای ریل شیشه بالابر
-قطعه نگهدارنده شیشه
-قطعه سیم گیر شیشه بالابر
هنگامی که شیشه به طور کامل بسته شد از فشردن کلید شیشه بالابر اجتناب کنید چون این امر باعث وارد شدن فشار به موتورشیشه بالابر می شود
تمامی حقوق این سایت متعلق به دکترگلس می باشد.