در گذشته چسب عامل اتصال شیشه به بدنه نبود. در ابتدا صنعت خودرو سازی
شیشه توسط نوار لاستیکی به بدنه متصل میشد و توسط همان نوار لاستیکی
نیز آببندی میشد. بعد ها چسب پولی یورتان وارد عرصه خودرو سازی جهت
نصب شیشه شد. چسب شیشه اتومبیل به دو صورت ارائه میشود. چسب های دو
جزئی با فعال ساز و چسب های بدون فعال ساز . در چسب های بدون فعال ساز
بعد از خروج چسب از نازل کارتریج شروع به خشک شدن میکند و فعال ساز آن
با تماس با هوا فعال میشود. برروی بدنه در قسمتی که شیشه بر روی آن نصب
میشود بر روی رنگ بدنه لایه ای مشکی رنگ بر روی رنگ اصلی اعمال شده. هر
گونه خش عمیق و جدایی رنگ در این قسمت باید توسط اپراتور نصاب با
پرایمر شیشه پوشانده شود. این لایه مشکی رنگ باعث میشود چسب به بدنه با
بالاترین گیرایی متصل شود. در حاشیه دور شیشه نیز چاپی مشکی رنگ وجود
دارد که همین کارایی را دارد
برای اعمال چسب شیشه اتومبیل سری قیفی چسب برش داده میشود چیزی که عمومیت دارد برش ساده دایره ای میباشد. این نوع برش غیر استاندارد است. در روش برش قیفی چسب به صورت دایره ای سطح مقطعی غیر استاندارد بین چسب میانی و شیشه و بدنه ایجاد میشود. نصب غیر استاندارد باعث نشتی و نفوذ آب و باد به داخل کابین خواهد شد
بهترین روش جهت استفاده از چسب برش قیفی چسب به شکلVمیباشد. این نوع برش بیشترین سطح مقطع تماس چسب با شیشه و بدنه را ایجاد میکند. در تصویر بالا که از دو قسمت تشکیل شده: قسمت بالایی چسب قبل از بارگذاری شیشه و قسمت پائینی بعد از بارگذاری شیشه میباشد طبق تصویر مشاهده میکنید در برش دایره ای کمترین سطح مقطع اتصال ایجاد شده. و طبق تصویر پایین که به صورت V شکل اعمال شده بعد از بارگذاری شیشه بیشترین سطح مقطع تماس را ایجاد کرده است
ویژگی های چسب اعمال شده برای نصب شیشه اتومبیل
۱-چسب پولی یورتان
۲-پرایمر اعمال شده بر روی رنگ
۳-بدنه خودرو
A:7 millimeter
B:11 millimeter
C:بسته به نوع خورو و پیشانی نصب متفاوت می باشد استاندارد عرض ضخامت
چسب جهت اعمال بر روی بدنه یا شیشه ۷ میلی متر می باشد استاندارد
ارتفاع چسب جهت اعمال بر روی بدنه یا شیشه خودرو ۱۱میلی متر میباشد
البته بهتر است برای هر خودرو از کف پیشانی جایگاه اعمال چسب تا لبه
سقف ارتفاع چسب باشد فاصله بین لبه سقف با ستون کناری تا مرکز چسب
اعمال شده بر بدنه می باشد این فاصله در صورت کم بودن باعث بیرون زدگی
چسب و در صورت زیاد بودن فاصله باعث عدم اتصال صحیح چسب خواهد شد
جهت آببندی کامل شیشه به نکات زیر توجه کنید محل اتصال چه بر روی بدنه یا شیشه کاملاً تمیز باشد از تمیز کننده های فاقد مواد شیمیایی همچون خشبو کننده دار یا حاوی آمونیاک استفاده نکنید محل اتصال چسب شیشه از خاک و کثیفی و چربی زدوده شود. از دستمال بدون پرز جهت تمیز کردن استفاده سود. در هنگام زدن چسب سعی کنید تا جای ممکن یکپارچه چسب را بزنید . یعنی از قطع مکرر چسب پرهیز کنید . پیشنهاد میشود هر سمت با یک بار تزریق چسب کاری شود. این حرکت در قسمت بالایی شیشه جهت نزدیک سقف از اهمیت بالاتری بر خوردار است سعی کنید قسمت بالایی را یکپارچه و تراز چسب را اعمال کنید
در پایان زمانی که دو سر چسب به یکدیگر متصل میشود چسب را سر به سر
متصل نکنید کمی پیشروی حداکثر تا پنج سانتی متر از طرفین چسب به صورت
موازی در کنار هم اعمال کنید
هنگام گرفتن نازل یا همان پمپ را نزدیک ۹۰درجه نگه دارید
توجه:پمپ چسب را همیشه نسبت به بدنه یا شیشه هنگام اعمال چسب در زاویه
قائم با محل قرار دهید
هشدار چسب را ضخیم نزنید و هنگام گذاشتن شیشه به روی چسب از اعمال فشار
زیاد به شیشه اجتناب کنید
بعد از زدن چسب حداکثر تا ده دقیقه نسبت به جایگذاری شیشه اقدام کنید
توصیه: هنگام جایگذاری شیشه جهت انتقال شیشه از قاپک چسبان شیشه
استفاده کنید
از چسب پنج سانتی جهت تثبیت شیشه تا خشک شدن کامل استفاده کنید
بعد از نصب فاصله بین شیشه و بدنه و ضخامت چسب را بازرسی کنید
تمامی حقوق این سایت متعلق به دکترگلس می باشد ©